Automatic Trailer Loading System (= ATLoS)

Samen met Van Hool en ConTeyor is machinebouwer SMO reeds drie jaar een concept aan het ontwikkelen om goederen efficiënter en goedkoper te transporteren, zowel intern als extern. Dit noemen wij het Total supply chain concept (TSCC). Het cruciale element hierbij is hangend transport en minder materiaal behandeling. Dit transportsysteem kan een grote verandering in de logistieke wereld teweegbrengen.

De bedoeling is dat de producent van een bepaald product, dit product tijdens of aan het einde van zijn productieproces op een speciaal ontworpen universele drager plaatst. Deze drager noemen wij een U-car, deze worden ontwikkeld door Conteyor. De U-car is voorzien van wieltjes die op een buizensysteem kunnen rijden. Dit buizensysteem kan door de fabriek lopen en verschillende tussenstopsmaken aan bepaalde montagestation of dergelijke. Uiteindelijk worden de U-car opgeslagen in een buffer systeem die opgebouwd is uit dit buizen systeem. Een computer programma houd bij welke stukken zich op welke positie bevinden en zorgt voor de correcte volgorde van de producten. Het buffer systeem (SDP) is gekoppeld aan een vrachtwagen dock (Automatic trailer loading system of ATLoS). Dit systeem is de link tussen de buffer in het fabrieksgebouw en de trailers. De trailer worden gebouwd door Vanhool, en zijn voorzien van 1 of meerdere niveaus die dan op hun beurt ook voorzien zijn van 1 of meerdere buizen. De zijkant van de trailer kan open scharnieren zodat de vracht vrij in en uit de trailer kan rollen. Het ATLoS systeem vangt de achterzijde van de trailer en koppelt zijn buizen aan de verschillende buizen in de trailer. Het laat de stukken gecontroleerd uit te trailer komen, en zet de U-cars dan over naar een intern SDP systeem. De ATLoS kan ook stukken van het SDP systeem nemen en deze is een lege vrachtwagen duwen.

Voor meer informatie: www.forpartnersinlogistics.com

Meer weten? Neem contact op met SMO voor details en prijzen.